EGNOS, a čo letisko Malé Bielice ? Aktualizácia február 2018
Pridané: 18.2.2015 21:13:00 Počet zobrazení: 1842
18 Február 2015
Nasledujúci článok som písal pred troma rokmi. Vtedy som nepredpokladal že o tri roky si priblíženie na LZPT RNAV /GNSS/ Rwy 07 budem môcť vyskúšať aj ja. Samozrejme za podmienok VFR. Ale je to paráda. Stačil k tomu môj iPAD A VYPRACOVANÝPOSTUP. Som rád, že sa znovu potvrdili moje slová. Odporúčam všetkým skúsiť. p.s.počet zobrazení 1 058 teší. Keď sme v sedemdesiatych rokoch presadili vyhlásenie ochranných pásiem pre letisko, ani sme netušili, akí budeme prezieraví do budúcnosti. Sú totiž základnym predpokladom pre udržanie istých danosti letiska, ktoré potom umožnujú napríklad prilíženie a pristátie za horších meteo podmienok. Veľa krát som vysvetloval, že táto možnosť je "za dverami". Často som sa stretol s úšklabkami zakomplexovaných premúdrelých "aviatikov" na letisku Malé Bielice. Odporúčam im prečítať si niečo o systéme EGNOS, možno potom pochopia ako "pomohli" letisku jeho degradáciou cez zmenu ochranných pásiem.
Veľa pekných letov želá palo haško
Úryvok z článku na internete : Iste ste postrehli, že najvýznamnejšia oblasť použitia EGNOS je v letectve. Je to pochopiteľné, tam prináša najviac. Umožňuje pristávať za sťažených podmienok aj na malých letiskách v horských oblastiach, ktoré by z rôznych dôvodov nemohli byť vybavené ILS. Vo Francúzsku je ku dnešnému dňu na systém EGNOS pripravených už vyše 70 malých letísk a napríklad v Poľsku je pripravených vyše dve desiatky letísk. Ďalšou výhodou oproti „klasickému" ILS je to, že pristávacie postupy môžu zahŕňať aj zatáčky a rôzne „kľučkovanie" napríklad medzi hrebeňmi hôr. Toto ILS založené na pozemných inštaláciách neumožňuje.
Predpokladá sa, že okolo roku 2020 bude teda systém EGNOS primárnym a stará známa ILS sekundárnym systémom. No a potom by konečne mala nastať dlho očakávaná éra Galilea, ktorého je EGNOS aplikačným predchodcom.