Pre starých spomienka pre mladých informácia

07.02.2018, 00:46, letecky.klub-partizanske

Našiel som na sttrankach GONZO. Kto chce pozrie si tam aj fotky.

                                                                                  palo haško


Logo Gonzo
HISTÓRIA CZ - SK
PLACHTENIE
GA
ROTOR
DOPRAVA
MILITARY
BUSINESS

An-2 / OK-RIP / OM-RIP / OK-ELI / OM-ELI
41 0 Google +0 0 0 Gonzo - 6.11.2015


pokrčená RIPka po pristátí v Partizánskom / photos - archív Vlado Dergnovich

An-2, výrobné číslo: 7410, postupne nosila tieto imatrikulačky : OK-RIP / OM-RIP / OK-ELI / OM-ELI

Keď sme mali mechanika zo Spišskej pri našom lietadle, tak som sa aj trochu divil ako odhodlane mi rozprával, že toto je vojenská výbava, hento je na bojove účely. Normálne som sa zľakol, že naše lietadlo je špičkový vojensky špeciál zo 60 rokov... Po krátkej úvahe som bol presvedčený, že to majú všetky Andule. Ale! Ako sme zisťovali tak naša Andulka bola objednaná na Ukrajine pre ČSLA ( Československu armádu ) na bojove účely.

 

An-2 / OK-RIP Partizánske

Najprv začala slúžiť v 1.dvlp Prostějov (Dopravný a Vysadkový pluk ), kde okrem spojovacích a vysádkových činnosti slúžila na výcvik a sanitné lety. Po určitom čaše bola preložená do Mošnova na výsadky a transport. Svoju vojenskú činnosť a prechod do civilu absolvovala v 8. mesiaci roku páně 1977

pozn. Pavel Burda " Dovolím si doplnit - "RIPka" byla převzata od armády v červnu 1978 na LKMT/OSR spolu s RIE, RID, RIQ, další bez im. zn. (trupové č. 7006) šla rovnou k VHÚ do muzea ve Kbelích a XIG k SVS para do Příbrami. Následně jsme ještě převzali cca 105 t (!) náhradních dílů z armádních skladů ve Zvolenu, které po vytřídění byly uskladněny na LKZA "

Slávnostným preletom na Slovensko získala imatrikuláciu OK-RIP a prevádzkovateľom sa stal Zväzarm. Rip-ka blúdila v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch z východu na západ. Bola veľkou pomocou aj na MS v parašutizme v Lučenci roku 1982. Po rozpade Zväzarmu prešla do novovzniknutého nasledovníka Zväzarmu do SNA.

 

An-2 / OK-RIP Partizánske, nefalšovaný hlavybôl Ivana Bučka


Začiatkom 90-tych rokov bola znovu odvelená ( predaná ) do Čiech, kde v Tachove, Hradci Králové vysadzovala paragánov. Postupne menila majiteľov, až skoro nakoniec bola súčasťou letky východniarskeho letiska Kamenice nad Cirochou.

 

dnešná podoba An-2 / OM-ELI na letisku v Dubovej


Jej posledná púť a posledný majiteľ (rodina Veselská) v roku 2015 preletela tuto krásavicu na letisko Dubová. Z Andule / OM-ELI sa stal plnohodnotný čleň rodiny, ktorý bude slúžiť dlhé roky pre parašutistov a inú zver.

pozn. Gonzo : čo sa týka pokrčenia trupu, stalo sa to v roku 1983, došlo k zadreniu motora (žaluzie), následovalo núdzové pristátie, pri ktorom pristávala An-2 cez dráty elektrického napätia, najviac času zabralo pretlačiť Andulu na letisko cez kolajnice, ktoré idú popri letisku až do Prievidze

 

Cajo pred RIPkou

spomienka Saša Medveďa : inak stalo sa to počas MSSR v klasických disciplínach PARA v Partizánskom. Vo vnútri bola kompletná ženská reprezentácia ČSSR a 1 x družstvo AK Bratislava (Cajo, Medveď, ?) - pilot bol p.Chuťka (pravdepodobne Robert Chuťka z AK Partizánske - pozn. Gonzo) a borťák nezabudnuteľný Laci Molnár z Nitry

Zopár údajov:

Typ: Antonov An-2
Výrobca: GAZ č. 473 Kijev - Svjatošino, ZSSR - dnes Ukrajina
Dátum výroby: DD.MM.1962
Výrobné číslo: 117410
Dátum prevzatia: DD.MM.1962
Dátum vyradenia z ČSLA: DD.08.1977
Prevádzkovateľ: Československé vojenské letectvo
Úsek: letectvo
Vyzbroj: žiadna

Celý životopis uverejnime neskôr

Silvo Veselský

 

RIPka v jednej zo svojich podôb po roku 1993 - photo Milo Storoška

súvisiace články :

Red Baron v Dubovej

Najväčší dvojplošník na svete

photos - archív Vlado Dergnovich
photos - archív Vlado Dergnovich
pokrčená An-2 / OK-RIP v Partizánskokm pokrčená An-2 / OK-RIP v Partizánskom pokrčená An-2 / OK-RIP v Partizánskom Cajo pred RIPkou
poškodený podvozok RIPky drátom elektrického vedenia An-2 / OM-ELI v Dubovej An-2 / OM-RIP photo Milo Storoška

 

 


     

 
« Späť


Diskusia: "Pre starých spomienka pre mladých informácia"
Dátum: Meno: Komentár:
- Žiadne komentáre -
Pridať komentár | Zobraziť všetky komentáre